Corona maatregelen


U leest hier alles over de maatregelen in de vestigingen van De Bieb voor de Zaanstreek.

Veiligheidsmaatregelen


Volg altijd de aanwijzingen op van onze medewerkers.

U kunt als u dat wilt in onze vestigingen 1,5 meter afstand houden. Houd rekening met elkaar!

Blijf thuis als u een van de volgende (griep)klachten heeft: loopneus, niezen, (neus)verkoudheid, keelpijn, lichte hoest, verhoging (tot 38 C°).

Schud geen handen.

Openingstijden bibliotheken


  • maandag
    15-04-2024
    08:30 - 20:30
    dinsdag
    16-04-2024
    08:30 - 20:30
    woensdag
    17-04-2024
    08:30 - 20:30
    donderdag
    18-04-2024
    08:30 - 20:30
    vrijdag
    19-04-2024
    08:30 - 20:30
    zaterdag
    20-04-2024
    11:00 - 15:00
    zondag
    21-04-2024
    11:00 - 15:00

    op werkdagen klantenservice vanaf 13:00 uur aanwezig *op zondag gesloten in juni t/m augustus
  • maandag
    15-04-2024
    09:00 - 20:30
    dinsdag
    16-04-2024
    09:00 - 20:30
    woensdag
    17-04-2024
    09:00 - 20:30
    donderdag
    18-04-2024
    09:00 - 20:30
    vrijdag
    19-04-2024
    09:00 - 20:30
    zaterdag
    20-04-2024
    11:00 - 15:00
    zondag
    21-04-2024
    gesloten

    op werkdagen klantenservice vanaf 14:00 uur aanwezig
  • maandag
    15-04-2024
    09:00 - 18:00
    dinsdag
    16-04-2024
    09:00 - 18:00
    woensdag
    17-04-2024
    09:00 - 18:00
    donderdag
    18-04-2024
    09:00 - 20:30
    vrijdag
    19-04-2024
    09:00 - 18:00
    zaterdag
    20-04-2024
    11:00 - 15:00
    zondag
    21-04-2024
    gesloten

    op werkdagen klantenservice vanaf 14:00 uur aanwezig
  • maandag
    15-04-2024
    11:00 - 14:00
    dinsdag
    16-04-2024
    11:00 - 14:00
    woensdag
    17-04-2024
    11:00 - 14:00
    donderdag
    18-04-2024
    11:00 - 14:00
    vrijdag
    19-04-2024
    gesloten
    zaterdag
    20-04-2024
    gesloten
    zondag
    21-04-2024
    gesloten

    geen personeel aanwezig

Werkplekken en pc's gebruiken


U kunt in de bibliotheek in Zaandam, Krommenie en Wormer gratis:

  • studeren en/of werken
  • pc’s gebruiken (voor leden)
  • wifi gebruiken
  • kranten en/of tijdschriften lezen

U kunt als u dat wilt in onze vestigingen 1,5 meter afstand houden. Houd rekening met elkaar!

Gratis hulp

De medewerker van het Informatiepunt helpt u direct met o.a.

  • MijnOverheid

  • Brieven

  • E-books

  • Belasting en toeslagen

Bibliotheekvestigingen

Bibliotheek in Zaandam

Contactgegevens

Adres

Westzijde 170A
1506 EK Zaandam

Telefoon

(075) 617 22 52
maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 15:00 uur

E-mail
Wat kan ik doen in De Bieb Zaandam?
Toegankelijkheid
  • Parkeervoorziening:
    De Bieb Zaandam is gevestigd in de Zaanse Chocoladefabriek. Bij de Zaanse Chocoladefabriek is betaalde parkeergelegenheid aanwezig.
    De eerste 30 minuten parkeert u gratis. Daarna betaalt u € 1,50 per half uur (max. € 15,-).
  • Rolstoeltoegankelijk
  • Aangepast sanitair 
  • Lift

Bibliotheek in Krommenie

Contactgegevens

Adres

Heiligeweg 170
1561 DM Krommenie

Telefoon

(075) 617 22 52
maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 15:00 uur

E-mail
Wat kan ik doen in De Bieb Krommenie?
Toegankelijkheid
  • Gratis parkeren
  • Rolstoeltoegankelijk
  • Aangepast sanitair

Bibliotheek in Wormer

Contactgegevens

Adres

Faunastraat 68
1531 WH Wormer

Telefoon

(075) 617 22 52
maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 15:00 uur

E-mail
Wat kan ik doen in De Bieb Wormer?
Toegankelijkheid
  • Gratis parkeren
  • Rolstoeltoegankelijk
  • Aangepast sanitair

Bibliotheek in Oostzaan

Contactgegevens

Adres

Kerkbuurt 6
1511 BD Oostzaan

Telefoon

(075) 617 22 52
maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 15:00 uur

E-mail
Wat kan ik doen in De Bieb Oostzaan?
Toegankelijkheid
  • Rolstoeltoegankelijk
  • Aangepast sanitair

Gratis digitale collectie

24/7 lenen

E-books lenen

Leen duizenden e-books bij de online Bibliotheek. Gratis bij een jaar- of Jeugdabonnement van De Bieb. Van romans tot thrillers, van non-fictie tot jeugd- en kinderboeken.

24/7 lenen

Luisterboeken lenen

U geniet met de online Bibliotheek-app van luisterboeken waar en wanneer u maar wilt. Ook voor (jeugd)leden!

Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag over 1,5-meter-Bieb? Kijk dan bij de veelgestelde vragen of uw vraag erbij staat.
Kunt u geen antwoord vinden dan helpen wij u graag verder via het contactformulier of stuur een WhatsApp bericht naar (075) 617 22 52.

   Abonnement

Hoe kan ik lid worden van De Bieb?

Welkom! U kunt zich online inschrijven. Het abonnement van uw keuze en het inschrijfgeld à € 3,50 (eenmalig) kunt u direct afrekenen met iDEAL.
U kunt uw klantenpas op vertoon van geldige legitimatie bij de klantenservice ophalen.

U kunt ook lid worden bij de klantenservice in De Bieb Zaandam, Krommenie en Wormer. Kijk hierboven voor onze openingstijden.

Inschrijfformulier jeugd

Ben je nog geen 14? Dan moeten je ouders een inschrijfformulier jeugd ondertekenen. Zo weten wij dat je lid mag worden van je ouders. Ook moet je je legitimatiebewijs laten zien als je pas komt ophalen. Heb je geen eigen legitimatiebewijs? Neem dan een van je ouders mee naar De Bieb.

   Betalen

Hoe kan ik telaatgeld/leengeld/printjes betalen?
U kunt telaatgeld/leengeld/printjes betalen met iDEAL (vanaf € 3). Zie voor meer informatie vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
U kunt in onze vestigingen met PIN/contactloos betalen bij de betaalautomaat.
Uw abonnement betaalt u via automatische incasso.
Kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?

Ja, als u gebruik maakt van internetbankieren kunt u met iDEAL betalen. U rekent dan snel en gemakkelijk af in de vertrouwde internetbetaalomgeving van uw eigen bank.
U kunt uw betalingen bij De Bieb vanaf € 3 voldoen met iDEAL.

Stap 1. Log in bij Mijn menu.

Stap 2. Kies voor Details financiële posten.

Stap 3. Selecteer de openstaande bedragen die u wilt voldoen en klik op de knop Betalen via iDEAL.

Stap 4. Kies vervolgens uw bank. U komt nu op de iDEAL pagina van uw bank waar u de betaling kunt regelen.

   Klantenpas

Wat moet ik doen als ik mijn klantenpas kwijt/verloren ben?

Blokkeer zo snel mogelijk uw klantenpas als u deze kwijt/verloren bent. U kunt uw pas zelf blokkeren op onze website door in te loggen bij 'Mijn menu'. Kies de optie: 'Klantenpas vermist melden'.
U kunt ook uw pas laten blokkeren door ons te mailen via het contactformulier of door ons te bellen. Bel op werkdagen tussen 9:00 en 15:00 uur met (075) 617 22 52.

Hoe vraag ik een nieuwe klantenpas aan?

U kunt per mail een nieuwe klantenpas aanvragen. Wij leggen deze dan voor u klaar. De klantenpas kunt u op vertoon van geldige legitimatie en tegen betaling van € 3,50 (PIN) tijdens openingsuren in een van onze vestigingen ophalen.

   Lenen & Inleveren

Het lijkt alsof er minder boeken zijn. Is dat zo?

Nee, er staat dezelfde collectie als voorheen. Wij hebben wel om ruimte te creëren meer boeken in een kast gezet. Daardoor hebben wij kasten weg kunnen halen.

Hoeveel artikelen mag ik lenen en voor hoe lang?

Het aantal artikelen dat u kunt lenen en de uitleentermijn hangt af van uw abonnement: overzicht van onze abonnementen.

Verlengen

U kunt de uitleentermijn van door u geleende artikelen* verlengen:

Wanneer uw e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u een bevestiging van de verlenging.

Kosten voor verlengen

Verlengen van een artikel is de eerste keer gratis. Daarna betaalt u € 0,20 per verlenging, per artikel. Artikelen worden verlengd vanaf de datum waarop u ze verlengt en u kunt een artikel maximaal 4 keer verlengen.

Verlengen niet mogelijk

In de volgende gevallen kunt u een artikel niet verlengen:

  • Het is een Toptitel boek. Deze zijn herkenbaar aan de speciale Toptitelsticker.
  • Een andere klant heeft het artikel gereserveerd.
  • U wilt het artikel voor de 5e keer verlengen. Verlengen is maximaal 4 keer mogelijk.
  • U heeft een bedrag van meer dan € 5 open staan.
    U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
  • Met uw abonnement kunt u geen artikelen verlengen (Mini-abonnement).

* Artikelen die voor u bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek zijn aangevraagd kunnen niet verlengd worden.

Kan ik een herinnering krijgen wanneer de uitleentermijn afloopt?
Ja, u kunt u aanmelden voor onze gratis Inleverattendering. Enkele dagen voordat de uitleentermijn van de door u geleende artikelen afloopt krijgt u een mail van ons. U heeft dan nog de tijd om de artikelen terug te brengen of om de uitleentermijn te verlengen*.

Inleverattendering ontvangen

Stap 1. Log in bij Mijn menu of de Bibliotheek Wise-app.
Stap 2. Ga naar Berichtvoorkeuren.
Stap 3. Kies voor 'E-mail' bij Inleverattentie.

De Inleverattendering is een gratis service. U kunt hier geen rechten aan ontlenen.

* U kunt de door u geleende artikelen bijna altijd verlengen. In de volgende gevallen kunt u een artikel niet verlengen:

  • Het is een Toptitel boek. Deze zijn herkenbaar aan de speciale Toptitelsticker.
  • Een andere klant heeft het artikel gereserveerd.
  • U wilt het artikel voor de 5e keer verlengen. Verlengen is maximaal 4 keer mogelijk.
  • U heeft een bedrag van € 5 of meer openstaan op uw pas. 
    U kunt met iDEAL betalen in Mijn menu. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
  • U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen verlengen.
  • Het is een artikel van een bibliotheek buiten de Zaanstreek.
Kan ik een artikel lenen dat De Bieb niet in de collectie heeft?
Ja, u kunt artikelen aanvragen bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek. U betaalt € 5 per externe aanvraag en een aanvraag bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek kan niet worden geannuleerd.
Vraag een titel online aan via Mijn menu of met de gratis Bibliotheek Wise-app voor smartphone/tablet (Apple/Android).
Houd u er rekening mee dat bibliotheken in Nederland vanwege de situatie rond corona een beperkte dienstverlening aanbieden. Dit kan van invloed zijn op externe aanvragen. We kunnen dan ook niet garanderen dat de door u gewenste titel beschikbaar is en hopen op uw begrip in deze.

Aanvragen niet mogelijk

U kunt in de volgende gevallen geen externe aanvraag doen:
  • U heeft al 5 reserveringen openstaan.
  • U heeft een bedrag van € 5 of meer openstaan op uw pas. 
    U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
  • U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen reserveren.
Kan ik lenen als ik mijn pas op mijn smartphone heb staan?

Ja, u kunt in De Bieb Zaandam en Krommenie lenen als u de barcode van uw klantenpas heeft opgeslagen in een app voor klantenpassen.
De uitleenbalies en betaalautomaat in De Bieb Zaandam en Krommenie zijn voorzien van een een barcodescanner waarmee u uw klantenpas kunt scannen.

Waar en hoe kan ik speelleermaterialen inleveren?

U kunt speelleermaterialen die u bij De Bieb heeft geleend inleveren in alle vestigingen van De Bieb voor de Zaanstreek.

Heb ik mijn pas nodig als ik artikelen wil inleveren?

Nee, u heeft geen pas nodig om de door u geleende artikelen in te kunnen leveren.

Om een artikel te lenen heeft u wel altijd een pas nodig. U kunt in De Bieb Zaandam en Krommenie ook lenen als u de barcode van uw klantenpas heeft opgeslagen in een app voor klantenpassen.

Kan ik artikelen inleveren bij een andere vestiging van De Bieb?

Ja, u kunt de artikelen die u bij De Bieb heeft geleend inleveren in alle vestigingen van De Bieb voor de Zaanstreek behalve De Bieb Oostzaan.

Artikelen geleend bij de BiebBus

In de BiebBussen kunnen alleen artikelen worden ingeleverd die geleend zijn bij de BiebBus.

Wat kost het als ik te laat ben met inleveren?

Wij brengen kosten in rekening voor geleende artikelen die niet binnen de gestelde uitleentermijn worden teruggebracht. 

Artikelen  Telaatgeld per dag  Maximum telaatgeld
(luister)boeken  € 0,10  € 3
tijdschriften  € 0,10  € 3
speelleermaterialen  € 0,10  € 3
cd-roms  € 0,20  € 6
e-books  geen telaatgeld  geen telaatgeld

Voor uw en onze veiligheid hebben wij geen contant geld in onze vestigingen. U kunt op de volgende manieren telaatgeld en/of leengeld betalen bij De Bieb:

  • Met PIN/contactloos bij de betaalautomaat.
  • Met muntgeld bij de betaalautomaat in De Bieb Zaandam en De Bieb Krommenie.
  • Met iDEAL vanaf € 3.
    Zie voor meer informatie vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?

   Pc's & wiFi

Kan ik gebruikmaken van de pc's in De Bieb?

Ja, als u lid bent van De Bieb kunt u de pc's gebruiken in onze vestigingen.

Bekijk een overzicht van de abonnementen (al vanaf € 0)

Kan ik gebruikmaken van (gratis) wifi in De Bieb?

Ja, u heeft in alle vestigingen van De Bieb voor de Zaanstreek met uw laptop, smartphone of tablet toegang tot gratis wifi. U maakt direct verbinding met ons wifi-netwerk 'De Bieb publiek'. U heeft hiervoor geen wachtwoord nodig en gratis wifi is ook beschikbaar als u geen lid bent van De Bieb.

kan ik printen in De Bieb?

Ja, en een pc reserveren is vanaf 25 september niet meer nodig. U kunt tot die tijd reserveren door van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 15:00 uur een WhatsApp bericht te sturen of te bellen naar (075) 617 22 52.

   Reserveren & Verlengen

Hoe kan ik artikelen reserveren uit de collectie van De Bieb?

U kunt gratis artikelen reserveren uit de collectie van De Bieb tot maximaal 5 openstaande reserveringen. Reserveer online via Mijn menu of met de gratis Bibliotheek Wise-app voor smartphone/tablet (Apple/Android).

Reservering ophalen

U ontvangt gratis per mail een bericht zodra uw reservering klaar staat. Geef daarvoor uw e-mailadres aan ons door in Mijn menu.

Stap 1. Log in bij Mijn menu.
Stap 2. Ga naar Berichtvoorkeuren.
Stap 3. Kies voor 'E-mail' bij Reserverings(ophaal)bericht.

Reservering annuleren

Uw reservering kunt u annuleren zolang het bericht 'Binnengekomen reservering' niet is verzonden. Annuleren kan eenvoudig in:

  • de Bibliotheek Wise-app
  • Mijn menu.

Wanneer u uw reservering niet ophaalt of als u deze niet tijdig annuleert brengen wij € 1,00 per artikel in rekening (Jeugdabonnementen uitgezonderd).

Geen e-mailadres?

Wanneer er geen e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u binnen enkele dagen uw reserveringsbericht per post. Wij brengen voor een bericht per post € 1,50 in rekening.
Dit omdat wij graag op een duurzame manier met u willen communiceren en druk- en portokosten besparen door u waar mogelijk via e-mail te benaderen in plaats van via de post.

Reserveren niet mogelijk

U kunt in de volgende gevallen artikelen niet reserveren:

  • U heeft al 5 reserveringen openstaan.
  • U heeft een bedrag van € 5 of meer openstaan op uw pas.
    U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
  • U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen reserveren.
  • Het artikel is alleen in De Bieb Oostzaan aanwezig.
    Hier is geen personeel (meer) aanwezig om reserveringen te verwerken.
Kan ik artikelen reserveren bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek?

Ja, u kunt artikelen reserveren bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek. U betaalt € 5 per externe aanvraag en een aanvraag bij een bibliotheek buiten de Zaanstreek kan niet worden geannuleerd.
Reserveer online via Mijn menu of met de gratis Bibliotheek Wise-app voor smartphone/tablet (Apple/Android).

Wij zijn voor deze dienst afhankelijk van andere bibliotheken in Nederland. Helaas kunnen we niet garanderen dat de door u gewenste titel (op korte termijn) beschikbaar is en hopen op uw begrip in deze.

Reservering ophalen

U ontvangt gratis per mail een bericht zodra uw reservering klaar staat. Geef daarvoor uw e-mailadres aan ons door in Mijn menu.
Stap 1. Log in bij Mijn menu (rechtsboven op onze website).
Stap 2. Ga naar Berichtvoorkeuren.
Stap 3. Kies voor 'E-mail' bij Reserverings(ophaal)bericht.

Geen e-mailadres?

Wanneer er geen e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u binnen enkele dagen uw reserveringsbericht per post. Wij brengen voor een bericht per post € 1,50 in rekening.
Dit omdat wij graag op een duurzame manier met u willen communiceren en druk- en portokosten besparen door u waar mogelijk via e-mail te benaderen in plaats van via de post.

Reserveren niet mogelijk

U kunt in de volgende gevallen artikelen niet reserveren:

  • U heeft al 5 reserveringen openstaan.
  • U heeft een bedrag van € 5 of meer openstaan op uw pas.
    U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
  • U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen reserveren.
Kan ik artikelen langer lenen (uitleentermijn verlengen)?

Ja, u kunt de uitleentermijn van door u geleende artikelen verlengen. U kunt verlengen via:

Wanneer uw e-mailadres bij ons bekend is ontvangt u een bevestiging van de verlenging.

Verlengen van een artikel is de eerste keer gratis. Daarna betaalt u € 0,20 per verlenging, per artikel. Artikelen worden verlengd vanaf de datum waarop u ze verlengt en u kunt een artikel maximaal 4 keer verlengen.

Verlengen niet mogelijk

In de volgende gevallen kunt u een artikel niet verlengen:

  • Het is een Toptitel boek. Deze zijn herkenbaar aan de speciale Toptitelsticker.
  • Een andere klant heeft het artikel gereserveerd.
  • U wilt het artikel voor de 5e keer verlengen. Verlengen is maximaal 4 keer mogelijk.
  • U heeft een bedrag van meer dan € 5 open staan.
    U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
  • U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen verlengen.
  • Het is een artikel van een bibliotheek buiten de Zaanstreek.
Waarom kan ik een artikel niet reserveren?

U kunt in de volgende gevallen artikelen niet reserveren:

  • U heeft al 5 reserveringen openstaan.
  • U heeft een bedrag van € 5 of meer openstaan op uw pas. 
  • U kunt dit in Mijn menu met iDEAL betalen. Zie voor meer informatie de vraag Betalen: Hoe kan ik met iDEAL betalen bij De Bieb?
  • U heeft een Mini-abonnement. Met dit abonnement kunt u geen artikelen reserveren.
  • Het artikel is alleen in De Bieb Oostzaan aanwezig. Hier is geen personeel aanwezig om reserveringen te verwerken.

   Bibliotheek Wise-app

Hoe kan ik inloggen bij de Bibliotheek Wise-app?

U kunt inloggen bij de gratis Bibliotheek Wise-app met uw  pasnummer/gebruikersnaam en het wachtwoord voor Mijn menu.
Klik in de app op 'Wachtwoord kwijt?' om een nieuw wachtwoord in te stellen.

   Overig

Waar kan ik terecht met vragen, klachten en suggesties?

Wij horen graag van u. U kunt uw vragen, klachten en suggesties aan ons doorgeven via het online contactformulier. U ontvangt binnen vijf werkdagen een reactie.
U kunt ons op werkdagen bellen of een WhatsApp bericht sturen tussen 9:00 en 15:00 uur op (075) 617 22 52.
Heeft u vragen over uw abonnement? Met uw pasnummer bij de hand kunnen we u snel van dienst zijn.

Kan ik exposeren in een vestiging van De Bieb?

Ja, er kan weer geëxposeerd worden in De Bieb Zaandam en Krommenie. U kunt uw expositieverzoek indienen via ons contactformulier, stuur ook een afbeelding van uw werk mee.

Bekijk de algemene voorwaarden exposeren

Hier kun je voor thuis blijven

Digitale prentenboeken
en luisterboeken.

Gratis apps en e-books.